Time flies!

25 september 2011 - London, Canada

De tijd gaat zo ongelooflijk snel. Ik geloof dat het alweer twee weken geleden is dat ik een berichtje heb geschreven, dus hoogtijd voor een nieuwe update.

Tja.. waar te beginnen? Ik denk dat ik maar begin met mijn twee nieuwe inzichten in de Canadese cultuur en historie. Ten eerste zijn mijn huisgenootje Courtney en ik vorig weekend naar een wedstrijd van het "gewone" voetbalteam van de universiteit geweest. De voetbalwedstrijd was in hetzelfde stadion als de American Football wedstrijd van een paar weken terug. Ik wist dat soccer hier niet zo populair is en verwachtte ook niet de cheerleading squads, band, etc. van de American Football wedstrijd, maar dit was het andere uiterste. In totaal waren er denk ik niet meer dan 30 fans in een stadion waar 8000 mensen inpassen! En dat op een schappelijke tijd op een vrijdagavond. Het niveau was misschien ook niet spectaculair, maar na een wat saaie eerste helft kwam de wedstrijd aardig op gang. Uiteindelijk zelfs nog een spannend einde met een gelijkspel als resultaat.

Mijn tweede ontdekking is dat London zowaar historie heeft! Het lijkt een aardig saaie stad met wel een leuk centrum, mooie parken en een grote universiteit maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op. Toch hebben ze meer. London is de geboorteplaats van insuline! Mr. Banting heeft insuline bedacht in de slaapkamer van zijn huis in London. Door die ontdekking is hij de eerste Canadees geworden die een Nobelprijs in ontvangst heeft mogen nemen. Zijn voormalig huis is nu ingericht als museum en vorig weekend heb ik daar even rond mogen kijken.

Deze week was het ontzettend rustig op mijn stageplek. Bijna alle master en PhD studenten waren naar een conferentie in Toronto. Jammer genoeg hoorde ik pas heel laat over die conferentie en was het bijna onmogelijk om voor een redelijke prijs een kamer te vinden in Toronto. In Toronto was namelijk op dat moment ook hun bekende filmfestival, wat het vinden van een kamer nog lastiger maakte. Wel heb ik lekker door kunnen werken. Ik heb van een geleiachtige substantie nep levertumoren gemaakt en die vervolgens proberen af te beelden met de 3D ultrasound machine. De jelly levertumoren hebben we gemaakt in verschillende mallen: kleine kerstballetjes en verpakkingen van kinderspeelgoed. Haha.. echte wetenschap! :)

Afgelopen vrijdag ben ik met Courtney en Rachel (vriendin van Courtney) naar een film over de verschillende natuurparken van Canada geweest. Een bijzonder project waarbij ze een aantal muzikanten en een regisseur een aantal dagen naar een van de natuurparken hebben gestuurd om daar een creatieve en artistieke film te maken over dat specifieke park. Sommige van de films waren echt heel vreemd en andere wel mooi en vermakelijk. De meeste oudjes in de zaal verwachtten denk ik iets anders... na de pauze was de zaal toch wat leger :P.

Gister ben ik overdag even wezen shoppen bij de dichtstbijzijnde mall. Toch een fietstocht van ongeveer 45 minuten vanaf ons huis. Veel winkels hebben ze niet in het centrum van de stad, dus je moet wel naar de randen van London om daar te shoppen. In de malls is alles groot, groter, groots. Je hebt soms bijna een auto nodig om van de ene winkel naar de andere te gaan!

Verder zijn we gisteravond naar een concert van de welbekende muzikant Peter Elkas geweest. Ik had nooit van hem of zijn muziek gehoord, maar het was een erg vermakelijke avond :). De energie spatte van het podium! Check bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=SgMZsf-yfEM.

Dan als laatste nog even wat over het geweldige sportcentrum van de universiteit hier. Vorige week heb ik een sportkaart gekocht zodat ik een beetje mijn conditie op peil kan houden. Maar liefst bijna 50 dollar per maand, maar daarvoor krijg je wel geweldige voorzieningen! Ze hebben een 50 meter zwembad, een enorm fitnesscentrum, allerlei cursussen, 5 squashbanen, een schaatsbaan en een aantal sportzalen. Het mooie is dat ze bijna iedere dag open zijn van zes uur 's ochtends tot middernacht :)! Normale studenten betalen trouwens niks extra voor het sporten. Kan de UT nog wat van leren! (Al is het collegegeld wel weer stukken hoger.)

Zo genoeg voor nu. Het wordt hoog tijd om in de hangmat te hangen en een boekje te lezen. Het is echt een geweldige dag! :)

Liefs Aniek

PS Dit kreeg ik afgelopen week niet meer uit mijn hoofd nadat we naar de 3D versie van de film zijn geweest: http://www.youtube.com/watch?v=vX07j9SDFcc.

PPS @ Benjamin, ik heb me nog niet gewaagd aan de Poutine. Heel aantrekkelijk klinkt het niet. Maar... ik ga het zeker nog proberen!

1. Antje:
    26 september 2011
    Hey Aniek,
    wat een mooi verhaal. En cool om te zien wat je daar allemaal beleefd. Ik kan me nog aan onze chat in week 2 herinneren. Toen voelden we ons nog een beetje eenzaam en nu vliegt de tijd al. Wij hebben hier nog geen drive through pinautomaat of een groot stadion. Maar misschien is Trinidad over een paar jaar ook zo ver ontwikkeld :P En ik ben trouwens wel jaloers op je shopping mogelijkheden. Want shoppen kun je hier 0 (en ik had het gehoopt en alleen oude en lelijke kleren mee). Maar Trinis bestellen alleen op internet. Ver kut :D
  2. Sofieke:
    29 september 2011
    Heeey Aniek,

Dat klinkt echt geweldig, ik ben echt jaloers op alle sportvoorzieningen die je daar hebt, heel veel plezier, ga je ook mee trainen met de cheerleaders? :p

xx