Halloween, Pow-wow en London vanaf grote hoogte

22 november 2011 - London, Canada

Het is geloof ik weer hoogtijd voor een update. Er zijn alweer twee weken verstreken sinds mijn vakantie en na een korte wat lastige opstartfase zit ik nu weer helemaal in het werkritme. Van allerlei fronten krijg ik commentaar dat ik zo weinig over mijn stage schrijf en eigenlijk alleen vertel over mijn vakantie en weekendtripjes. Deze keer ga ik daar wat verandering in brengen, maar eerst toch wat over mijn leuke ervaringen van de afgelopen weken.

Twee weken terug heb ik mijn eerste Halloween meegemaakt! Het feest voelt voor mij als een soort kruising tussen Sint Maarten en carnaval. De jongeren gaan in het weekend allemaal in hun maffe/gekke/angstaanjagende outfits de stad in (al heb ik met carnaval in Maastricht toch wel betere outfits gezien) en de kleintjes gaan de deuren langs om te trick-or-treaten en op die manier snoepjes op te halen. Bij ons zijn ongeveer twintig kindjes langsgekomen waarvan een aantal wel erg schattige kostuumpjes hadden :). Mijn huisgenoten vonden het maar wat grappig dat ik nog nooit Halloween had meegemaakt en niet precies wist hoe het trick-or-treaten normaal gesproken werkt. Gelukkig is het niet zo moeilijk en bleven er genoeg snoepjes over voor onszelf :). Een niet te vergeten, onmisbaar onderdeel van Halloween zijn natuurlijk de pompoenen. De avond voor Halloween heb ik mij ook aan de kunst van het pompoen versieren gewaagd en ben ik onder begeleiding van mijn huisgenootje Courtney mijn eerste pompoen te lijf gegaan. Check de foto (in het mapje London) voor het schitterende resultaat! Sommige mensen kunnen trouwens waanzinnige figuren snijden in pompoenen. Je moet voor de grap maar eens wat afbeeldingen googlen. Ik ben nog niet zo'n professional, maar het begin is er :).

Een wel erg letterlijk hoogtepunt van de afgelopen weken was een vlucht in een klein vierpersoons vliegtuigje boven London. Eén van de PhD studenten op mijn stageplek heeft een vliegbrevet en moet eens in de zoveel tijd vliegen om het een beetje onder de knie te houden. En tja.. als er passagiers nodig zijn wil ik mij best wel opofferen :D. Ongeveer een uurtje voor zonsondergang zijn we vanaf het vliegveld van London vertrokken. Het was een mooie wolkeloze dag en we hebben kunnen genieten van een schitterend uitzicht over de stad en een geweldige zonsondergang :). Leuk om de stad ook eens vanuit een ander perspectief te zien!

Kerstmis is hier trouwens een grootse happening. Op de dag dat in Nederland Sinterklaas aankwam hadden ze in London al de eerste kerstoptocht! Schandalig toch! De optocht is soort van het begin van het kerstinkopen seizoen. Veel Canadezen beginnen nu al met zich gereed maken voor de feestdagen en het inslaan van cadeaus.

Afgelopen zaterdag ben ik naar een zogenaamde pow-wow geweest. Dit een festival waar native Americans (oftewel indianen) samenkomen om te dansen, te zingen en te socializen. Ook niet natives komen trouwens naar de festivals, maar ik denk dat toch wel meer dan 50 procent van de mensen bij dit festival in Toronto afstamden van de first nations. Het meest indrukwekkende gedeelte van het festival was de dansarena waar de dansers gehuld in prachtige traditionele kledij (met heel veel veren, bellen, kralen en alles erop en eraan) werden begeleid door zanggroepen met grote trommels. Tijdens het zingen knijpen de mannen hun keel een beetje dicht waardoor ze voor ons erg vreemde hoge klanken maken. In het begin dacht ik dat dat vrouwenstemmen waren, maar dat bleek toch niet zo te zijn. Behalve dansers en zangers waren er veel kraampjes waar onder andere traditioneel voedsel, kunst en sieraden werden verkocht.

Dan zoals beloofd nog even een korte update over mijn stageopdracht. De opdracht begint al aardig te vlotten. Ik heb de nodige experimenten uitgevoerd en analyses er op los gelaten. Een aantal van de metingen zou ik nog graag over willen doen, maar op het moment zijn er wat kleine problemen met de scanner waarmee ik werk en waarschijnlijk is dat niet verholpen voordat ik vertrek. Maar, voor nu kan ik het doen met wat ik heb en gelukkig heb ik nog genoeg andere dingen te doen. Ik hoef me voorlopig nog niet te vervelen. Vanaf volgende week zaterdag ga ik bijvoorbeeld voor vier dagen naar Chicago :D. Er is daar een grote conferentie van de Radiological Society of North America (RSNA) geheel gericht op medische beeldvorming. Erg tof dat ik de kans krijg om daar naartoe te gaan en misschien is er zelfs wat tijd om een klein beetje van de stad Chicago te zien :).

Naast mijn tripje naar Chicago heb ik nu ook een tripje naar New York in de planning staan :D. Mijn oorspronkelijke plan was om van Toronto naar New York te vliegen en vanaf NY naar Amsterdam. Het eerste gedeelte van mijn vlucht heb ik nu gecanceld zodat ik eerst naar New York kan reizen en daar nog 3,5 dag de boel kan verkennen. Als ik daar ben is het vlak voor kerst dus ik verwacht een prachtig versierde stad. Nu al geweldig om naar uit te kijken :).

Voor nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte :).

Liefs uit London

1. Benjamin:
    22 november 2011
    Haha, verklaart wel waarom de conference-call-service die we gebruiken op het werk, PowWowNow heet :-D

Have fun in the States!
  2. Thijs:
    22 november 2011
    Hey Aniek. Mooi om te horen dat alles goed is (had niet anders verwacht :)). Je hebt het wel getroffen met die gratis rondvlucht en je tripje naar Chicago (jaloers, schijnt hele toffe stad te zijn). Je moet eigenlijk s'avonds de blues scene in, dat hoort natuurlijk wel echt bij Chicago :)

Veel plezier nog en succes met je opdracht!
  3. Esther:
    23 november 2011
    He Aniek!
    Wow, jaloers op de Pow Wow visit! Die waren er helaas niet meer in maart en juni... En ook nog vliegen, was het niet koud zo laat nog in de lucht?
    Krijg bijna heimwee als ik je verhalen lees, geniet er nog van!
  4. Sofieke:
    23 november 2011
    Hee aniek, klinkt super leuk! Ik ben benieuwd naar je pompoensnijskills, gaaf ook dat festival. Ik zit nu op jouw plekje bij juul op de bank (je krijgt de groetjes van je huisgenoten) :)
    Xx