Chicago

3 december 2011 - London, Canada

Zoals ik in mijn laatste blogberichtje al schreef stond afgelopen weekend en de dagen daarop volgend een bezoekje aan Chicago op de planning. Een mooie kans en weer een uniek uitstapje :). We zijn zaterdagochtend rond 6 uur vanuit London vertrokken met de auto. Veels te vroeg, helemaal aangezien de avond ervoor een gala diner was organiseert voor alle Biomedische Technologie studenten. Gelukkig hoefde ik zelf niet te rijden en heb ik tijdens de 7 uur durende autorit wel wat slaap in kunnen halen. We hadden besloten zo vroeg weg te gaan omdat we wat problemen verwachtten bij de grensovergang. We hadden namelijk een nogal bont reisgezelschap met verschillende nationaliteiten en achter in de auto een grote koffer met apparatuur voor de conferentie. Verbazingwekkend genoeg bleven de problemen uit en na wat grapjes te hebben gemaakt met de vriendelijke douanebeambte konden we onze weg vervolgen.

In Chicago heb ik overnacht in een ge-wel-dig appartementencomplex. Het gebouw is gloednieuw en wordt normaal gesproken niet gebruikt als hotel, maar vermoedelijk hebben ze nog niet alle appartementen weten te verhuren en proberen ze toch al wat geld te verdienen. Toen we op zaterdag aankwamen in Chicago was het al donker en kon ik genieten van een subliem uitzicht over de verlichte stad vanaf de 39e verdieping van het gebouw. Het enige "nadeel" van het appartementencomplex is dat aan de overkant van de straat een chocoladefabriek staat. Je hoef alleen maar je neus te gebruiken om de weg terug te vinden :). Echter, niet alleen rondom de appartementen ruikt het naar chocola, op sommige dagen rook het ook binnen naar een verrukkelijke warme chocomelk. Ik had continu een enorme behoefte aan allerlei lekkers, zolang er maar chocola in zat :P.

Overdag heb ik de meeste tijd doorgebracht in het conferentiecentrum. De jaarlijkse conferentie in Chicago van de Radiological Society of North America is een enorm evenement. Ik hoorde dat er ieder jaar rond de 60.000 bezoekers komen! De avonden heb ik gebruikt om toch wat van de stad te zien. Zo heb ik onder andere een bezoekje gebracht aan de Magnificent Mile, een erg bekende winkelstraat in de stad met alle dure merken, en heb ik een wandelingetje gemaakt in downtown en in het Millenium Park. In dit park staat waarschijnlijk één van de meest bekende objecten van de stad: een gepolijst boonvormig object waarin je de weerspiegeling van de vele wolkenkrabbers van Chicago kunt aanschouwen. (Even een willekeurig feitje: de eerste wolkenkrabber ooit gebouwd stond in Chicago.) Tot slot hebben we op maandagavond een blues bar bezocht met live muziek. De zaak zat helemaal vol en dat voor een maandagavond! Wat een heerlijke muziek met een waanzinnige show :D. Voor de liefhebbers heb ik nog wel een vermakelijk filmpje waarin de zangeres een aantal verlegen Japanse gasten nogal voor het blok zet :).

Chicago wordt ook wel de "windy city" genoemd en dat hebben we geweten. Brrr.. de laatste dagen waaide het onaangenaam hard en was het koud.

Op woensdag zijn we weer "huiswaarts" gekeerd. Halverwege werden we verrast door een dik pak sneeuw in de berm. Ik denk dat er wel zo'n 20 cm was gevallen. En ook in London heb ik vandaag de eerste echte sneeuw gezien. Alle mogelijke weertypes heb ik nu wel meegemaakt in London: de eerste dag dat ik hier kwam was het heeeeeeeet (gevoelstemperatuur 41 graden), nu sneeuw en alles daar tussenin heb ik ook voorbij zien komen.

In mijn laatste berichtje klaagde ik al een beetje over de commercialisering van kerst in London vanwege de kerstoptocht. Ondertussen is hier de kerstgekte helemaal toegeslagen. In Chicago waren meerdere radiostations die alleen nog maar kerstmuziek draaiden (en het was nog niet eens december) en in de winkels hoor je ook al niet meer anders. Zelfs in restaurants word je "happy holidays" toegewenst. Huh? Holidays? Kerst duurt toch nog bijna een maand! Maar dat maakt hier allemaal niet uit, hoe gekke, hoe vroeger, hoe beter. In mijn huis in London staat de kerstboom al plus heel wat kerstversieringen en de eerste "ugly christmas sweater party" heb ik alweer achter de boeg. Achja.. gelukkig heeft mijn moeder een geweldige voorraad Sinterklaas snoepgoed meegenomen voor mij en zal ik maandag de Canadezen maar eens leren wat Sinterklaas is :).